Американски геолози откриха на Марс стъклени дюни. Статията на учените е публикувана в списание Geology.
Обект на изследване са станали така наречените тъмни региони в северната част на Марс &ndash; петна по повърхността на Червената планета с ниска отражаемост на светлината, заемащи площ от около 10 милиона квадратни километра. За анализ са послужили данните, събрани от сондата Mars Express.<br /> <br /> Учените са установили, че равнините са покрити с едри зърна вулканично стъкло, които съдържат желязо. Те се образуват при бързо изстиване на вулканична лава и подобни вулканични полета се срещат на Земята например в Исландия. Според учените това най-вероятно се дължи на мощна вулканична активност в миналото на Марс.<br /> <br /> Особеностите на спектъра сочат, че стъклените зърна са подложени на ерозия, тъй като са покрити от коричка с повишено съдържание на силиций. Според учените подобна ерозия се наблюдава при продължително въздействие върху такива зърна на вода с повишена киселинност.<br /> <br /> Mars Express на Европейската космическа агенция се отправи към Марс през юни 2003 година. На неговия борд бе инсталирана британската сонда за кацане Beagle 2, но тя се разби поради технически неизправности при &bdquo;примарсяването&rdquo;. Mars Express работи на орбита около Марс и до сега. /БЛИЦ<br /> <br />