Астрономи успяха да създадат първата карта на границите на Слънчевата система. Това е станало възможно благодарение на данните, събрани от космическия апарат IBEX (Interstellar Boundary Explorer), който беше изстрелян миналия октомври.

Очертанията на нашата звездна система са се оказали доста различни от това, което учените са предсказвали предварително. Новите контури са описани подробно в научна статия в сп. Science, а кратко описание е публикувано на сайта Science News.

Слънчевата система е отделена от обкръжаващото я междузвездно пространство посредством т.нар. "хелиосфера" - територия, в която има заредени частици, наречени "слънчев вятър". До скоро се смяташe, че нейните граници се определят именно от характеристиките на тези частици и са доста широки.

Данните от IBEX обаче опровергават тази хипотеза и показват, че хелиосферата всъщност е много тясна, а очертанията й се определят от влиянието на заобикалящото ги магнитно поле. Все още обаче учените не могат да кажа дали нейните граници винаги са такива, или наблюдаваната структура е временно явление.

Тагове: